Flightlaw helpt u bij
instapweigering
Wij helpen u ook met:

Instapweigering

Het is gebruikelijk dat luchtvaartmaatschappijen meer tickets verkopen dan dat er beschikbaar zijn voor een vlucht. Het komt dan weleens voor dat luchtvaartmaatschappijen passagiers weigeren voor de vlucht, ondanks dat er een geldige ticket is. Meestal wordt in dat geval een alternatieve vlucht aangeboden met een hotel verblijf. 

Veelal weten passagiers niet dat zij recht hebben op schadevergoeding. De Europese verordening beschermt ook passagiers die te maken krijgen met instapweigering. De compensatie bedragen komen overeen met de bedragen voor vertraging. 


Luchtvaartmaatschappijen komen op de luchthaven weleens met een lagere vergoeding dan wettelijk is voorgeschreven. Passagiers dienen op te letten bij het akkoord gaan van dergelijke betalingen en het ondertekenen van stukken. 


Voorbeeld: Boris en Inge hebben een vakantie geboekt naar Zanzibar. Bij de gate wordt hun verteld dat het vliegtuig vol zit. Zij krijgen een alternatieve vlucht op de volgende dag naar dezelfde bestemming. Boris en Inge balen hiervan. Zij krijgen een hotel aangeboden. Boris en Inge bewaren alle bonnetjes van eten en drinken. Hiermee kunnen zij deze kosten vorderen. Zij hebben bovendien recht op €1200,- schadevergoeding. 

Krijg ik compensatie?