Blog

.
Hier vindt u ons blog. Interessante
of nieuwe informatie delen we hier. Terug
Piloot rent vervelende passagiers achterna en wordt mishandeld. Wel of geen recht op schadevergoeding voor de passagiers vanwege vertraging?
30-5-2017
Piloot rent vervelende passagiers achterna en wordt mishandeld. Wel of geen recht op schadevergoeding voor de passagiers vanwege vertraging?
Op de vlucht naar Barcelona gedragen twee passagiers zich vervelend. Vervolgens probeert de piloot van Transavia hun identiteit vast te stellen. De piloot laat het niet hierbij en besluit achter de passagiers aan te rennen uit het vliegtuig. De piloot wordt mishandeld door de twee passagiers.

Het vliegtuig moet terugvliegen naar Amsterdam. De piloot besluit om met een leeg vliegtuig terug te vliegen. Hij zou niet fit to fly zijn. De passagiers lopen hierdoor meer dan 4,5 uur vertraging op. De passagiers vliegen met een ander vliegtuig terug naar Amsterdam.

Buitengewone omstandigheden?


De passagiers die vertraging hebben opgelopen vorderen schadevergoeding op grond van Verordening 261/2004.
Transavia beroept zich op buitengewone omstandigheden.


Wel schadevergoeding door vertraging

Transavia hanteert een handboek genaamd ‘Operations Manual’. Hierin is (onder meer) een handleiding opgenomen over hoe om te gaan met ‘unruly passengers’ (onhandelbare passagiers). Het is niet de taak van de piloot om achter deze passagiers aan te rennen. In dit geval is geen sprake geweest van buitengewone omstandigheden in de zin van de Verordening. Dus Transavia moet gewoon de schadevergoeding van de passagiers betalen. 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2017:4021
575 klanten beoordelen Flightlaw met gemiddeld een 9,5 via Facebook!